Satafarma on paikallinen yritys, joka toimii paikallisin voimin. Suurin osa työntekijöistämme liikkuu laajasti toiminta-alueen sisäpuolella. Tunnemme asiakkaamme hyvin ja pystymme paikallisuudella tuomaan lisäarvoa tilaajalle. Satafarmalainen on tuttu tekijä asiakkaallemme.
Yrittäjät mukana apteekin arjessa
Haluamme tarjota asiakkaalle helposti lähestyttävää henkilöstövuokrausta. Me Satafarman yrittäjät olemme itsekin apteekkarien tavoin yrittäjiä, joten tunnemme samat haasteet yrityksen asioiden hoidosta ja henkilöstöhaasteista. Jaamme usein yrittämisen haasteita ja onnistumisia keskenämme.
Olemme alusta asti tuoneet vahvaa myyntiosaamistamme esille. Koulutamme työntekijöitämme myyntiin vuosittain ja kiinnitämme myyntiosaamiseen huomiota rekrytoidessamme uusia työntekijöitä. Satafarman motto onkin ollut alusta asti: Myyntiä suurella sydämellä. Meidän on helppo toteuttaa tätä, olemmehan lääkehoidon asiantuntijoita.
Haluamme tarjota työntekijöillemme työpaikan, missä itsekin voisimme työskennellä ja panostamme työhyvinvointiin ja työterveyteen, sekä haluamme asettaa työntekijöillemme selkeät tavoitteet. Satafarmalla on mahdollista työskennellä oman aikataulunsa mukaisesti tai perinteisemmin kuukausipalkalla. Työntekijöitä arvostetaan, heidän toiveitaan ja ideoitaan kunnioitetaan ja työntekijät otetaan halutessaan mukaan yrityksen kehittämiseen.
Miten päädyin yrittäjäksi
Olin ollut urallani aiemmin yhteensä 10 vuotta töissä apteekkifarmaseuttina ja lääke-edustajana. Vaihdoin työntekijäksi uuteen yritykseen. Tämä yritys halusi kokeilla siipiään lääketeollisuudessa ja sairaala-sektorilla ilman asianmukaista alan tuntemusta. Irtisanoin itseni jo saman vuoden syksynä ja jäin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi. Jälkeenpäin olen oivaltanut, että kaikesta oppii eikä Satafarmaa olisi ilman yrittäjyyttäni edeltäviä vastoinkäymisiä.
Kävin yrittäjäkurssin, tein liiketoimintasuunnitelman ja sain puoltavan starttirahapäätöksen. Satafarma rekisteröitiin helmikuussa 2016. Liikeideana oli tehdä myyntiin liittyviä projekteja lääketeollisuuteen ja henkilöstövuokrausta apteekeille Satakunnan ja Pirkanmaan alueilla. Ensimmäiset työntekijät aloittivat kesällä 2016 ja uusi yhtiökumppani Johanna Lukola aloitti syksyllä 2016. Siitä lähtien yritys on tasaisesti kasvanut: on palkattu lisää työntekijöitä ja laajennettu toimintaa. Satafarman toiminta-alue on laajentunut Johanna Lukolan avulla myös Varsinais-Suomeen.
Suurimpana Satafarman saavutuksena pidämme hyviä työntekijöitä, joita olemme onnistuneet saamaan ja pitämään heistä kiinni. Kun kuulemme asiakkailtamme, kuinka iloisia ja asiantuntevia farmasisteja meillä on, koemme saavuttaneemme päämäärämme. Olen onnistunut saamaan oikeanlaisia ihmisiä lähitiimiini ja yksin en olisi pystynyt kehittämään Satafarmaa näin pitkälle. Isoin henkilökohtainen onnistumiseni on ollut uskallus lähteä yrittämään.
Satafarman haasteet liittyvät nollasta perustetun yrityksen haasteisiin. Kaikki toiminta pitää luoda tyhjästä, eikä ohjeita ole. Ne pitää itse luoda ja kehittää toimintaa koko ajan selkeämmäksi ja ammattimaisemmaksi. Tiedonkulku on toisinaan haasteellista yrityksessä, jossa työntekijät ovat kaikki eri paikoissa eikä nähdä päivittäin. Koronavuosi 2020 on osaltaan lisännyt tätä haastetta emmekä ole nähneet toisiamme kuin kerran lokakuun syyspäivässä Turussa.
Haluan kehittää Satafarmaa joka päivä
Olemme kehittäneet Satafarmaa jatkuvasti eteenpäin. Viimeisin muutos on työvuoro-kalentereidemme tehostaminen synkronoitumaan laskutuksen ja palkanlaskun kanssa. Tämän mahdollisti robotiikan hyödyntäminen. Iso muutos oli myös vuoden 2019 alussa lanseerattu henkilöstöpalveluiden tuotteistus. Tuotteistus selkeytti toimintaamme meille itsellemme ja asiakkaillemme. Palvelupaketit löytyvät verkkosivuiltamme, joiden kautta pystyy ottamaan meihin helposti yhteyttä. Tuotteistuksen avulla palvelemme kaikkia asiakkaitamme paremmin ja nopeammin.
Olemme saaneet paljon positiivista palautetta iloisesta ja rivakasta toiminnastamme. Palautetta on tullut luotettavuudesta ja paikallisuudesta. Monen apteekin niin apteekkari kuin työntekijät ovat sanoneet, että vaikutamme kuin omalta henkilökunnalta. Kehuja on tullut hyvännäköisistä verkkosivuistamme ja mielenkiintoisesta sisällöstämme Satafarman somekanavissa.
Haluamme jatkossakin kehittää työntekijöidemme osaamista myynnin parissa ja panostaa työhyvinvointiin. Haluamme tarjota asiakkaillemme iloisia, ammattitaitoisia ja tuottavia työntekijöitä. Olemme tuottaneet Satafarman työhyvinvoinnin palvelut itse. Näitä palveluja tulemme tarjoamaan jatkossa myös asiakkaillemme. Haluamme auttaa apteekkeja ja lääkealan yrityksiä parantamaan työhyvinvointiaan.
– Pauliina Reuna, Satafarma Oy:n perustaja